Ali Blabla heeft zijn rovershol opgebouwd in de omgeving van Hummelo. We hebben een schat meegenomen die bewaakt moet worden, maar het is niet veilig in de buurt. Om de schat te bewaken hebben we de hulp nodig van de rovers uit drie en één nacht. Ons rovershol moet dus goed beschermd worden,  maar waartegen eigenlijk?

Op deze pagina zal iedere dag een kort verslag te vinden zijn, samen met de foto's of filmpjes die tijdens het kamp zijn gemaakt. het artikel groeit elke dag, vergeet dus niet regelmatig te kijken.

Zaterdag

18-7-2015.
Vlak voordat de 14 rovers aankwamen in Hummelo, waren Ali Blabla, Kassim, Morgiana, Madjana, Jasmine en Scheherazade al neergestreken met hun bedoeïenentent.  De bedden worden opgepompt, slaapzakken uitgerold en tassen een plekje gegeven. Zodra de ouders weg zijn, vertellen we het verhaal van Ali Blabla en de 14 rovers. Een bloeddorstig verhaal. Daarna was het natuurlijk tijd om alle rovertrucjes te leren. Met een spel en 20 opdrachten gaan de 2 groepen (groen en rood) aan de slag om

de beste rovers te worden. Na het eten (Hakvlees op platbood) gaan we nog even verder met alle proeven, om vervolgens neer te strijken rond het kampvuur. We zingen wat liedjes en dan is het tijd om te gaan slapen.  Christian en Leander moeten vannacht buiten de schat bewaken. Als dat maar goed gaat. Eindelijk ligt iedereen om 23.30 in bed. Maar of het een rustige nacht zal worden??

Zondag

19-7-2015.
Wat ons gisteranavond toch is gebeurd?  Midden in de nacht (we lagen net lekker te slapen) horen we verdachte geluiden. We zijn er dus allemaal snel uitgegaan om te onderzoeken wat er aan de hand was. Aan het begin van de oprijlaan zagen we mysterieus licht. Dit licht (glow in the dark sticks) moest natuurlijk zo snel mogelijk naar onze bedoeïenen tent. Onderweg waren er helaas boeven die ons wilde beroven van dit licht. Na een spannend uurtje waren de meeste lichtjes terug bij de bedoeïenen tent en konden we moe, maar voldaan de slaap hervatten.

De volgende morgen om 8.00 uur worden we weer wakker gemaakt en we beginnen met ochtendgymnastiek. Daarna het ontbijt waar we ook overleg hebben over hoe we de schat nu beter kunnen bewaken. Want in de nacht bij de schat buiten slapen is best gevaarlijk. Ali had een goed plan. Op de kaart van de omgeving staat een bult pet paden in alle richtingen. Daar is de schat niet zomaar ongemerkt te stelen. Dus op de fiets met z’n allen en naar de bult toe. Christiaan wijst ons de weg. Hoe dichter we bij de bult komen, hoe vreemder het gevoel. Eenmaal op de bult treffen we een heksenkring aan van kaarsen en allemaal gekruiste takken en pentagram tekens. Ook een heksenhoed, bezem, jurk bijl en boek treffen we daar aan. Alles bij elkaar geen goede plek om de schat te begraven. We ruimen de heksenkring op in de hoop dat ze niet terug zullen keren en de kruizen (takken) begraven we ter plaatse.

We nemen de schat dus maar weer mee terug naar het kampterrein en besluiten hem dan maar in de slaapzaal te bewaken.
Na de lunch (en het onvermijdelijke corvee) gaan we naar Skyzone, een hele leuke indoor klim en klauterbaan met trampolines en superveel klimspullen.
Vanavond gaan we kaarten maken en een peperkoekhuisje bouwen. Morgen weer meer nieuws over de avonturen in Hummelo.

maandag

20 juli 2015
Gisterenavond nog even lekker marshmallows geroosterd. We maken er een echte competitie van, compleet met halve finale en een burn out. In geuren en kleuren vertellen Alie en Kassim hoe je het best een marshmallow roostert. Daarna allemaal naar bed, op naar het volgende avontuur.

0m 8.00 uur worden we gewekt door zachte oosterse muziek. Het is dan nog rustig in de slaapzaal. Na enige moeite komt uiteindelijk iedereen er uit. We beginnen (natuurlijk) met ochtendgymnastiek. Als eerste de zeven mijlslaarzen race. Daarna wat rondjes rennen met jumping jack’s en push ups. Het ontbijt is buiten, het weer is mooi.
Na het ontbijt gaan we op pad naar de ezel (zorg) boerderij. Hier krijgen we een rondleiding en mogen zelf ook op ezels rijden. Er was ook een knuffel wei met cavia’s konijnen kippen etc.
We lopen nog even de (achterhoekse) berg op en genieten van het uitzicht. Vanaf hier is ook de bekende wolkenfabriek bij Westervoort te zien.
Weer terug in Hummelo gaan we aan het knutselen. Peperkoekhuisjes van ontbijtkoek, speculaas en (heel veel) snoep. Het avondeten bestond uit pannenkoeken. Bijna 10 liter beslag is er door heen gegaan. Kaas, Spek, naturel, de keuze was reuze.

Na zoveel suiker moesten we wel onze energie kwijt. Op de fiets dus en naar de heksenkring op de bult. Daar spelen we nog even vlaggenroof en vinden 2 mysterieuze flessen. Ze waren niet helemaal het zelfde, misschien zat er wel heksenwater bij.

Het is al weer 22.30 als we terug zijn, Kassim laat nog even zien hoe je heksenwater kan herkennen. Daarna allemaal snel naar bed (eerst tanden poetsen natuurlijk
Morgen weer een vol programma, dus welterusten.

Dinsdag

21 juli 2015
Vanmorgen iets later opgestaan dan normaal (8.30), zo’n kamp is best vermoeiend voor onze rovers. Ochtendgymnastiek gaat ook iedere dag iets moeizamer, maar ook vandaag had Kassim weer een aantal opdrachten bedacht. Na het ontbijt (met heel veel wespen ) was het de bedoeling om een leuk spel te spelen in de bossen (nee nee, we gaan niet van de paden af) van landgoed Enghuizen. Morgiana en Madjana waren op tijd op pad gegaan om de opdrachten op te hangen. Toen alles bijna klaar was, kwam de boze boswachter (Wolsink) achter ze aan met een grote prop papier (alle vernielde opdrachten) en vond het nodig om zo, opnieuw ons spel te dwarsbomen. De reden? …… de bomen kunnen niet tegen punaises waarmee de opdrachten waren opgehangen en we mogen sowieso niets ophangen.
Jammer, er zat veel werk in en nu was er ook niets meer mee te doen omdat de overijverige dienstklopper alles gewoon kapot had gemaakt. Snel een alternatief bedacht en gelukkig hadden we de fietsen bij ons.

In de middag zijn we gaan zwemmen in Doetinchem. De glijbaan was reuze!. Een half uur voor sluitingstijd hebben de stoerste rovers samen met Kassim en Morgiana, zo hard mogelijk (en met zo veel mogelijk rovers tegelijk) de glijbaan afgestormd. Het water spatte alle kanten op.
Eenmaal op het roversnest teruggekomen, boven het vuur ons vlees geroosterd en vervolgens toneelstukjes ingestudeerd voor de bonte avond. De stukjes waren verassend. Een dansje door de Dames, en helemaal niet zo’n gewelddadig hak en steekgevecht met de jongens en ook de Scouts hadden een dansje voorbereid. De leiding gaf (in de vorm van een toneelstukje) nog een korte samenvatting van de perikelen rond Boswachter Wolsink en toen ging de winkel open. Met de verdiende munten tijdens het zomerkamp kon iedereen van alles kopen. Chips, snoep gebak, noem maar op. Alles was er.
Daarna moe, maar voldaan naar bed voor het laatste nachtje. De oudste welpen mochten alvast eens proberen bij de Scouts te slapen in de tent.

Woensdag

22 juli 2015
Vandaag is het de laatste dag en dan gaan de rovers weer naar huis. Maar ook vanmorgen ontkomen we niet aan de ochtendgymnastiek. Kassim is streng (maar echtvaardig) en we hebben natuurlijk het bijzondere Explorer ontbijt in het vooruitzicht (een Explorer ontbijt bestaat uit alles wat er nog over is, van eieren tot chips en van witbrood tot snoepjes, alles kan en mag.)
Na het ontbijt starten we met de voorbereidingen voor het de laatste lunch. Hier hoort natuurlijk heksenpap bij. Ali blabla had nog een recept van zijn over over grootmoeder waarbij een stuk koe wordt gekookt tot het vlees van haar botten is (schenkel). Wat gezonde (vergeten) groenten erbij en ouderwetse soepsliertjes en dan koken maar (boven het roversvuur natuurlijk)

Een laatste bezoek aan de super klimboom, nog even de geitjes knuffelen en de bagage inpakken. Om 13.30 komen de eerste ouders al het terrein oprijden, tijdens de lunch doen we met z’n allen nog een korte impressie van onze ontmoeting met boswachter Wolsink (aka “de dienstklopper”) en de belevenissen in het zwembad. Om 15.00 uur keren de rovers moe maar voldaan terug naar huis.
Fijne vakantie allemaal en tot de 1e zaterdag in september (Airborne)

Hieronder een collage van het hele zomerkamp: